Dienstverlening
Burgerzaken
In juni is de dienstverlening op basis van versoepelde regelgeving van strikt noodzakelijk voorzichtig uitgebreid door meer balies open te stellen. Vanaf juli werden er weer rijexamens afgenomen en ging een aantal grenzen open. Toen ontstond er een flinke toeloop op rijbewijzen, paspoorten en ID-kaarten. Ook ging een aantal huwelijken door. In die periode was de dienstverlening op een gebruikelijk niveau.
Begin september nam de drukte nog meer toe, doordat er veel buitenlandse studenten terug kwamen naar Nederland en ingeschreven moesten worden.
Vanaf eind september namen de besmettingen toe en zijn een aantal beperkende maatregelen weer ingevoerd: minder mensen in de ruimte, minder balies open, meer thuiswerken. Het gevolg van dit laatste is dat alles meer tijd kost en dat gekeken wordt welke verlengingen van documenten voorgaan. Dat betekent dat iemand pas een document kan vervangen vanaf 6 weken voor de verstrijkingsdatum ervan.
Klantcontactcentrum
De telefonie is vanaf het uitbreken van de Coronacrisis onverminderd druk. Gemiddeld behandelen we 20% meer telefoontjes per maand dan vorig jaar. Met uitschieters naar 35% meer op sommige dagen. Er zijn veel vragen en de indruk bestaat dat mensen het persoonlijke contact op prijs stellen. Overigens wordt ook de website vaker bekeken. Hier is een toename van 15% in dezelfde periode vorig jaar.