Extra inzet communicatie
Wegens de coronacrisis is veel extra inzet van communicatie nodig. Met name om inwoners en ondernemers over de maatregelen te informeren. Dat gebeurt op vele verschillende manieren, van campagnes tot advertenties en van social media tot de inzet van coronahosts. Vooralsnog is de hierboor benodigde extra capaciteitsinzet opgevangen binnen de reguliere formatie. Wel zijn er op een aantal punten extra kosten gemaakt voor communicatiemiddelen en campagnes.
Om het belang van de basisregels voor de bestrijding van corona nog duidelijker over te brengen heeft de gemeente gekozen voor de inzet van coronahosts, die het publiek op drukke plekken in Diemen op een vriendelijke en uitnodigende manier het bewustzijn over het afstand houden onder de aandacht brachten. Dat is gebeurd op een aantal specifieke plekken: in het winkelcentrum, op de markt, bij scholen en bij sportvelden. Later is gekozen voor de inzet van zogeheten coronawijzers. Die brachten de noodzakelijke afstand van anderhalve meter nadrukkelijk in beeld, spraken het publiek zichtbaar aan op de 1,5 meter afstand en deelden mondkapjes uit. Op die manier lieten we als gemeente zien dat het afstand houden een serieuze regel is, zonder dat er de dreiging van waarschuwingen en boetes is, die bij handhavers snel aan de orde is. Ze zijn signalerend en te beschouwen als de vooruitgeschoven post van de corona-handhaving.
Actie | Kosten |
Jongerencamagne (productie en plaatsen posters in abri's en sandwichborden) | 7.000 |
Inzet coroanhosts + cornawijzers | 33.000 |
Totaal | 40.000 |